HomeNieuws

Persbericht: Lancering Founded in the North

Lancering Founded in the North

Regio-brede samenwerking stimuleert succes van Noord-Nederlandse Startups
Noord-Nederland, 19 september 2024 — Startups en scale-ups in Noord-Nederland krijgen een aanzienlijke impuls met de lancering van het nieuwe Founded: een samenwerkingsverband van regionale overheden, kennisinstellingen, supportprogramma's, bedrijfsleven en investeerders. Met een geïntegreerde en datagedreven aanpak bundelt Founded de krachten van alle belangrijke spelers in de regio om innovatieve startups en scale-ups te ondersteunen en te laten groeien. Hiervoor ontvangt Founded 4 miljoen euro Europese subsidie uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en 4,8 miljoen uit een regionale coalitie van overheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven.

Missie en doelstellingen
Founded gelooft in de ondernemerskracht van founders. Daarom wil Founded van Noord-Nederland dé plek maken waar startups en scale-ups werken aan wereldwijde uitdagingen van nu en de toekomst. Waar een sterk verbonden netwerk samenwerkt op basis van gezamenlijke doelstellingen, data en monitoring om de effectiviteit van het noordelijke ecosysteem te verhogen. Dit moet resulteren in een structurele verhoging van de aanwas van nieuwe startups en een groter aantal startups dat doorgroeit naar scale-up in Noord-Nederland.

Unieke samenwerking
In Noord-Nederland zijn tal van initiatieven en organisaties actief in het startup- en scale-up ecosysteem, maar daardoor is er ook versnippering. Founded wil deze versnippering tegengaan zodat er duidelijkheid ontstaat voor (aspirant) ondernemers over welke ondersteuningsopties er zijn gedurende alle levensfasen van startup naar scale-up. Dit maakt een breed aanbod mogelijk van inspiratieprogrammering voor studenten en onderzoekers, versnellingsprogramma’s, facilitering van de founder community tot investeringsprogramma’s met VC’s van buiten de regio.

Willemien Meeuwissen, gedeputeerde Drenthe: “Ondersteuning voor het brede mkb was er al in Drenthe, maar voor de innovatieve en dynamische start- en scale-ups hadden wij geen specifieke begeleiding. Met Founded bieden we ondernemers die starten of juist willen opschalen praktische kennis en hulp om hun bedrijf neer te zetten of uit te bouwen. Dat is belangrijk voor zowel het ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor de toekomst als voor de brede welvaart in de regio.”
Friso Douwstra, gedeputeerde Fryslân: "Founded is een gezamenlijk en geïntegreerd plan om Noord-Nederland de plek te laten zijn waar startups en scale-ups werken aan wereldwijde uitdagingen van nu en de toekomst."

Gezamenlijke lancering met Future Tech Ventures
Tijdens de lancering van Founded op het Startup Festival is ook het fonds Future Tech Ventures (FTV) gelanceerd. Future Tech Ventures is een nieuw proof-of-concept investeringsfonds, dat de komende vijf jaar high tech startups in Noord-Nederland gaat begeleiden en financieren. Deze gezamenlijke lancering versterkt de samenwerking tussen de twee initiatieven, waarbij Future Tech Ventures zorgt voor de benodigde financiële middelen en businessontwikkeling voor startups en Founded de ondersteunende infrastructuur biedt om startups te laten groeien. De initiatieven FTV en Founded stimuleren de innovatiekracht en economische groei in de regio. Beide projecten ontvangen hiervoor Europese subsidie via het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) om dit te realiseren.

30 May

Deel jouw verhaal